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Remembering Albert O. Hirschman

Remembering Albert O. Hirschman

AK Senは、Passions and Interestsにおけるモンテスキューの言葉を引用し、市場の効率性ではなく、市場が暴力から引き離す特徴を指摘している。講演会はペーパーにもなっている。

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ハーシュマン本のリスト

ハーシュマン本のリスト

1935年LSE。

1933年、アーサー・ルイス、LSE入学、1937年卒業。

National Power and the Structure of Foreign Trade (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1945; reprinted 1969; paperback
The Strategy of Economic Development (New Haven, CT: Yale University Press, 1958

Schelling, The Strategy of Conflict (1960)

Journeys toward Progress: Studies of Economic Policy-Making in Latin America (New York: Twentieth Century Fund, 1963; reprinted 1973 by W. W

M. Olson, The Logic of Collective Action (1965)

Development Projects Observed (Washington, DC: Brookings Institution, 1967

Huntington, Political order in changing societies (1968)

Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1970
A Bias for Hope: Essays on Development and Latin America (New Haven, CT: Yale University Press, 1971; reprinted 1985 by Westview Press

Introduction: Political Economics and Possibilism (1971)

The Passions and the Interests: Political Arguments for Capitalism before Its Triumph ( Princeton, NJ: Princeton University Press, 1977
Essays in Trespassing: Economics to Politics and Beyond (New York: Cambridge University Press, 1981
Getting Ahead Collectively: Grassroots Experiences in Latin America (New York: Pergamon Press, 1984
Rival Views of Market Society and Other Recent Essays (New York: Viking/ Penguin, 1986; paperback edition, with new preface , Harvard Univer
The Rhetoric of Reaction: Perversity, Futility, Jeopardy (Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press , 1991
A Propensity to Self-Subversion (Cambridge , MA: Harvard University Press, 1995
Crossing Boundaries: Selected Writings and an Interview (New York: Zone Books, 1998
Latin American Issues: Essays and Comments (New York: Twentieth Century Fund, 1961

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THE GIFT OF DOUBT

マルコム・グラッドウェルの書評

The economist Albert O. Hirschman, who died last December, loved paradoxes like this. He was a “planner,” the kind of economist who conceives of grand infrastructure projects and bold schemes. But his eye was drawn to the many ways in which plans did not turn out the way they were supposed to—to unintended consequences and perverse outcomes and the puzzling fact that the shortest line between two points is often a dead end.

He was a planner who really didn’t believe in planning.  (下線は私)

計画を信じていないのなら、ハーシュマンはplannerではないと言えるだろう。Easterlyの意味で言えば、plannerではなくsearcherである。この点について、ロドリックのポストでのコメント。

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Dejame pensar

El voluntarismo es una accion privada de parte de motivacion publica con cierto resultado concreto.  La protesta es una accion publica de parte de motivacion publica con uncierto resultado.  ?Con un tiempo limitado, cual actividad la gente joven escoge?

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世界の抗議運動

 英エコノミスト誌の丁寧な記事。マンサー・オルソンの『集合行為論』、つまり、なぜ集合行為は起こりにくいか、に照らして解説が欲しいところ。ある種、みんながfree-riderになれているのかもしれない。去年に大部の伝記が出たアルバート・ハーシュマンの『失望と参画の現象学―私的利益と公的行為』に沿っていえば、振り子が戻ってきたのかもしれない。

 Motivated Reasoningと"Cold" Reasoningが脳レベルでも異なり(論文)、つまり、Cool headとWarm heartが分かれているために、後者がPublic domainに関わってくるとPublic actionが起きると仮説しておいてもいいかもしれない。Motivated Reasoningと金融についてのこのポストでは、行動経済学でのConfirmation biasと関連付けている。

 個人レベルで「火がつく」メカニズムがわかったとして、次は、マクロ=ミクロ問題を解決する必要がある。ここはよく知らない。

 最後、マクロ・レベル。古典はMoises Naimが薦めるようにハンティントン。ハーバード時代、ハーシュマンはハンティントンと仲良しだった。パラレルとしてケインズを下敷きにして考えてもいいけど、わざわざmicrofoundationを考える必要が無ければ、ハンティントンだけでもいいかもしれない。

付け足し、マクファーソンによるハーシュマンはこれ

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ピーター・テミンのMITにおける経済史回顧エッセイ

 Pointer to マンキュー・ブログ。本エッセイでは、アセモグル=ロビンソンについての

辛口の評価もある。また、very short introductionシリーズにおけるDasguptaのEconomicsと、AllenのGlobal Economic Historyの比較も興味深い。

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Excerpt from Q. Skinner's Machiavelli: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)

Excerpt from Q. Skinner's Machiavelli: A Very Short Introduction (Very Short Introductions)

p.75

As the rival groups jealously scrutinize each other for any signs of a move to take over supreme power, the resolution of the pressures thus engendered will mean that only those ‘laws and institutions’ which are ‘conductive to public liberty’ will actually be passed. Although motivated entirely by their selfish interests, the factions will thus be guided, as if by an invisible hand, to promote the public interest in all their legislative acts: ‘all the laws made in favour of liberty’ will ‘result from their discord’ (203).

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